Lumea evoluează constant pe toate planurile, inclusiv pe cel alimentar.

Dacă în trecut oamenii nu puteau concepe să nu mănânce carne, chiar dacă o făceau destul de rar, ei au trecut în timp la un stil de viață vegetarian și, mai nou, la mâncarea vegană.

Schimbarea alimentației are diverse motive, unele fiind de-a dreptul necesare și altele bazate pe principii. Poate părea surprinzător, însă există persoane a căror corp efectiv refuză consumul de carne.

Cealaltă categorie se bazează pe iubirea pentru animale și pe considerentul că este greșit să le sacrificăm pentru propriul interes. Ei nu mănâncă nici măcar pește.

De aici se ramifică povestea în alte două direcții: cei care sunt doar împotriva cărnii, făcând excepție pentru ouă și lapte – stil de viață ovo lacto vegetarian – și cei care stau departe de tot ceea ce are origine animală – veganii.

Întrebarea care se pune acum este: ce stil de viață este mai sănătos dintre toate cele trei – normal, vegetarian și vegan?

Răspunsul nu este unul simplu, motiv pentru care îl voi elabora cum se cuvine pe parcursul acestui articol. Pentru a înțelege în totalitate conceptul, e nevoie să explic cu calm cum stă treaba cu fiecare tip de hrană în parte. Citește numai până la final și vei vedea că ți se va face lumină în legătură cu acest subiect.

Să le luăm, așadar, pe rând…

Stilul de viață obișnuit

E cel clasic. Mănânci toate categoriile de produse alimentare, inclusiv carne. În unele cazuri putem spune că mai ales asta.

Ar fi total absurd să afirm acum că e nesănătos să consumi carne. Avem nevoie pentru supraviețuire de anumiți aminoacizi pe care ea ni-i oferă din plin.

Bineînțeles, contează extraordinar de mult câtă carne mâncăm mai exact, sub ce formă o facem și neapărat calitatea acesteia.

Evident că nu mă refer la a nu o mânca în stare crudă. Știi și tu prea bine acest aspect. Nu cred că se mai pune problema în acest fel în societatea în care trăim.

Totuși, nici carnea prăjită nu se laudă cu beneficiile sale aduse asupra sănătății. Ar fi bine să eviți, pe cât posibil, grăsimile dobândite prin această modalitate.

Ține cont că nu e obligatoriu să suferi de obezitate pentru a avea colesterolul mărit. Colesterolul poate afecta negativ până și cea mai slăbuță persoană.

Poți oricând să fierbi carnea sau să o bagi la cuptor. Nu spun că așa nu îngrașă, dar nu îți riști atât de mult sănătatea. Mănâncă puțin din toate, inclusiv legume și fructe, iar lucrurile vor decurge normal.

Stilul de viață vegetarian

Gata, am trecut la un cu totul alt nivel. Puțin mai sus am detaliat numai despre carne, deoarece acela este singurul stil care o cuprinde. Acum ne mutăm atenția spre mâncarea vegetariană.

Adevărul este că majoritatea vegetarienilor consumă produse de proveniență animală, după cum am menționat la început.

Astfel, meniul vegetarian este unul destul de hrănitor, care nu ne punem plânge că duce lipsă de proteine.

Conform nutriționistilor, carnea poate fi înlocuită destul de ușor printr-o dietă echilibrată, care să conțină pe lângă acestea și leguminoase, cereale, respectiv semințe și nuci.

La drept vorbind, imediat după ce mâncăm carne avem o stare de oboseală și lipsă de energie totală. Excluderea ei din mesele de zi cu zi determină ca organismul să fie mai vitalizat.

Inclusiv și copiii pot adopta în stil de viață vegetarian. Nimic nu te oprește nici pe tine, atâta timp cât știi cu exactitate ce înseamnă. E important să ai grijă să obții din altă parte ceea ce ai impresia că numai în carne se găsește.

Soia este o alternativă foarte bună, una pe care o întâlnim în special în…

Stilul de viață raw vegan și cel vegan

Hai să clarificăm încă o dată, bine de tot, lucrurile: diferența dintre vegan și vegetarian este aceea că primul tip de alimentație nu are nicio legătură cu animalele.

De cele mai multe ori veganii nu numai că nu poartă haine din piele sau blană, ci evită categoric și mersul la circ sau la grădina zoologică.

Stilul de viață raw vegan mai ridică puțin ștacheta, eliminând procesarea termică a legumelor și a fructelor. Se consumă totul proaspăt, însă e posibilă pasteurizarea. Astfel încât nu sunt interzise supele cremă sau sucurile naturale.

Știm cu toții că oricum sunt recomandate 5 porții de legume și fructe pe zi, doar că în cazul veganilor acestea trebuie bine proporționate. Un vegan are rețete culinare destule din care să se inspire pentru a întruni aportul zilnic necesar de vitamine și minerale.

Singurul inconvenient în cadrul acestei diete îl constituie deficitul major de vitamina B12 și Omega 3.

Cu toate că soia, semințele de in, de dovleac și nucile conțin acizi grași Omega 3, nu s-a dovedit încă dacă este tipul regăsit în pește, cel de care are corpul nostru nevoie pentru a funcționa corespunzător.

Din fericire, s-au inventat suplimentele alimentare și, în situații de criză, se poate apela la ajutorul lor. Nu de alta, dar stilul de viață vegan nu e deloc rău, el fiind recunoscut pentru scăderea riscului de apariție a cancerului sau a bolilor inimii.

Concluzia este că fiecare stil de viață alimentar are plusurile și minusurile lui. Tu trebuie să îl identifici pe cel care îți aduce ție beneficii. Nu e o idee bună însă să fii vegan dacă ești o persoană extrem de ocupată și mănânci haotic, pe fugă.

Covrigii, pateurile vegetale și alte asemenea produse preparate de prin magazine sunt rele indiferent că mănânci sau nu carne. Ele ies total din schema vegan vs carnivor.

Fit Food Way îți stă la dispoziție cu meniuri pentru toate gusturile. Chiar și un vegan convins are mâncare de excepție la noi. Nu mai sta pe gânduri și lasă-te hrănit de o mâncare nu doar sănătoasă, ci și aspectuoasă!

12/08/2019