faceboook
10% Reducere la abonament 5 zile
20% Reducere la abonament 20 de zile
Doar in aplicatie 5% Extra Reducere. Foloseste cod APP Descarcă aplicatia
Au mai ramas:
Acasa Blog Cum să mănânci sănătos?

Toată lumea își dorește să trăiască o viață cât mai lungă și mai sănătoasă, dar câți dintre noi știu cum să ducă un stil de viață sănătos?

Peste tot în jur se vorbește despre importanța somnului și a mișcării pentru sănătate, precum și despre evitarea stresului. Un rol foarte important în sănătate îl are și alimentația. Tot ce consumi îți afectează într-un fel sau altul stilul de viață. Așadar, hai să vedem ce să manânci pentru a avea un regim alimentar cât mai sănătos.

Pentru început, e important să înțelegi ce înseamnă să mânânci sănătos. Nu trebuie să renunți complet la alimentele preferate sau la micile plăceri culinare, și nici să manânci doar alimente pentru dietă. Secretul unui mâncat sănătos stă într-o dietă echilibrată, formată din proteine, carbohidrați și lipide, dar și minerale și vitamine în cantitățile recomandate.

 

Reguli de urmat pentru o alimentație sănătoasă

  1. Evită grăsimile, prăjelile, alimentele puternic procesate, făina albă și sucurile carbogazoase. Făina albă de grâu poate fi înlocuită cu alte cereale, precum quinoa, hriscă, orz sau mălai.

  2. Redu consumul de sare și zahăr.

  3. Consumă multe fructe și legume, de preferat proaspete, nu congelate.

  4. Consumă lactate moderat. Fie că preferi brânza, smântâna, laptele, sana sau iaurturile, fii atent să nu depășești 500 grame într-o zi.

  5. Bea în fiecare zi cel puțin 2 litri de lichide, de preferat apă, ceaiuri și sucuri proaspete din fructe.

  6. Înlocuiește carnea roșie cu peștele. Alege în special somon, păstrav, șalău, dorada sau calcan. Peștele este unul dintre cele mai sănătoase alimente, iar consumul lui regulat îmbunătățește capacitatea de memorare și de concentrare. De asemenea, se spune că persoanele care consumă pește trăiesc mai mult.

  7. Încearcă să respecți un program de masă, pe care să îl urmezi zilnic. Pentru a accelera metabolismul, se recomandă practica meselor mici și dese, adică o masă la aproximativ  3-4 ore.

  8.  În pauzele dintre mese, încearcă să nu ronțăi nimic. Dacă totuși nu reziști și te întrebi ce să mai mănânci, poți opta pentru nuci, migdale sau alune crude, sub nicio formă prăjite sau cu adaos de sare.

  9. Alege să gătești în vase de inox sau lut/ceramică.

  10. Pentru a-ți prepara mâncarea, folosește uleiuri sănătoase. Cele mai bune sunt uleiurile de avocado, de cocos și cel de măsline extravirgin.

  11. Încearcă să mănânci într-un ritm lent.

  12. Nu mânca mult înainte de culcare.

  13. Ferește-te de orice fel de excese alimentare!

 

Alimentația e în strânsă legătură și cu durata vieții și cu speranța de viață. Unele alimente pot provoca boli și probleme de sănătate ireversibile, în vreme ce altele țin bolile la distanță și ajută organismul în lupta cu diverse toxine, oferindu-i vitalitatea necesară. Astfel, expresia “ești ceea ce mănânci” este mai mult decât adevărată.

Specialiștii au descoperit că alimentele care au contribuit cel mai mult la o îmbunătățire a regimului alimentar au fost cerealele integrale, fructele, legumele și pestele sau acizii grași.

De asemenea, aceștia au întocmit și un top al celor mai sănătoase și benefice alimente din lume pentru organism. Acestea sunt:   

  • fructe (caise, mere, piersici, cireșe, avocado, zmeură, mure, rodie, pepene galben, roșii, afine, coacăze, struguri, stafide, smochine, prune, portocale, lămâie, lime);
  • legume (ceapă, morcovi, anghinare, varză, broccoli, ridichi, spanac, dovleac, ardei gras și ardei iute, usturoi, sfeclă roșie și toate zarzavaturile);
  • cereale (quinoa, germeni de grâu, linte, nuci, arahide, fasole neagră, porumb);
  • produse lactate (iaurt, chefir, lapte degresat);
  • condimente (piper, cimbru, mărar, ghimbir, hrean, muștar, scorțișoară, mentă);
  • carne albă;
  • ouă;
  • fructe de mare (scoici, midii).  

Pe de altă parte, sunt și unele alimente care ar trebui excluse din alimentație sau măcar evitate, pe cât posibil. Acestea sunt:

  • alimentele bogate in zahăr;
  • grăsimile trans, care pot fi naturale (în alimentele produse de bovine) și artificiale, obținute printr-un procedeu chimic numit hidrogenare (în torturi, prăjituri, alimente congelate, aluat de plăcintă sau pizza, alimente prăjite – cartofi prăjiți, gogoși, pui prăjit, margarină, chips-uri, napolitane, popcorn, bomboane);
  • carbohidrații rafinați, precum aluatul de pizza, făina albă, orezul alb, unele cereale pentru micul dejun;
  • uleiurile vegetale, precum cel de soia, de porumb, de rapiță, de floarea-soarelui, de susan sau uleiul din semințe de struguri;
  • alimentele procesate cu puține grăsimi, care pot părea o opțiune sănătoasă la prima vedere, dar pot conține cantități mari de zahăr;
  • alcoolul, care se recomandă a fi consumat cu moderație sau doar la evenimente speciale, fără excese.

 

În ajutorul tău privind ce să mănânci sănătos, vine și piramida alimentelor. Aceasta indică cum să mănânci pentru a avea o dietă sănătoasă.

Trebuie să începi cu alimentele de la baza piramidei, iar pe măsură ce ajungi în partea de sus, să reduci treptat cantitatea alimetelor din acele categorii. E indicat ca alimentele din vârful piramidei să fie consumate cu moderație sau chiar să fie eliminate complet din meniul tău.
 

O nutriție sănătoasă trebuie să răspundă nevoilor corpului tău, tocmai de aceea e important să observi cum reacționează el la diverse alimente, pentru a vedea ce e benefic și ce nu pentru tine.
 

Pentru alte sfaturi despre cum să trăiești sănătos, te invităm să citești celelalte articole de pe blog și să arunci o privire la meniurile noastre, create special pentru a-ți oferi o dietă bogată în nutrienți!

27/09/2021